El proper 3 de gener se celebren els caucus d'Iowa. En centenars de poblets dels Estats Units es reuniran, a les 7 del vespre, amb temperatures sota zero, votants demòcrates i republicans per escollir el candidat del seu partit a ocupar el despatx oval. Tot comença aquí, en aquests petits poblets. Tot comença a Iowa.

dimarts, 25 de desembre de 2007

it's Christmas time

L'esperit nadalenc ha arribat a la campanya. Però això no significa, com va passar el 1914 durant la primera guerra mundial, una treva nadalenca. Benvinguts a l'era del "non-stop campaigning". Els dinars de Nadal són un bon moment per parlar de polític i cal recordar a les famílies d'Iowa qui és el millor candidat. Desaprofitar una oportunitat així seria inacceptable. Per això gairebé tots els candidats han produït anuncis especials que combinen hàbilment humor, esperit nadalenc i, com no, missatge. "Stay on message". També per Nadal. aquesta és la consigna.

Barack Obama presenta un spot familiar en què hi participen la seva dona i les seves dues filles. Es tracta d'una imatge entranyable que associa al candidat un concepte clau: la proximitat.




Hillary Clinton, per la seva banda, utilitza un subtil sentit de l'humor carregat de pragmatisme. Cada regal dels que embolica és una de les seves promeses electorals (Universal healthcare, alternative energy...). I, de sobte, diu: "ostres, on he posat l'universal pre-K?". És la versió política del famós "¡Aiba, los donuts!




Per acabar, l'anunci de Rudy Giuliani, que la setmana passada va haver d'ingressar corrents a l'hospital. No sabem si per la baixada en les enquestes... La versió oficial és un fort mal de cap. En fi, Giuliany és el candidat que més sentit de l'humor hi posa. Santa Claus coincideix amb tots les valors republicans, excepte amb un.




En fi, un divertimento que va més enllà de l'anècdota. Els anuncis nadalencs són, en el fons, una bona lliçó d'estratègia. Es tracta d'aprofitar el context per donar a conèixer amb més força el teu missatge. En una campanya, no s'ha d'anar mai a remolc de l'actualitat; l'actualitat s'ha de preveure.