El proper 3 de gener se celebren els caucus d'Iowa. En centenars de poblets dels Estats Units es reuniran, a les 7 del vespre, amb temperatures sota zero, votants demòcrates i republicans per escollir el candidat del seu partit a ocupar el despatx oval. Tot comença aquí, en aquests petits poblets. Tot comença a Iowa.

diumenge, 16 de desembre de 2007

els diaris es mullen

Als Estats Units, els diaris es mullen. A casa nostra, em direu, tots sabem de quin peu calcen. D'acord. Però mentre a nordamèrica les redaccions dels diaris es pronuncien, dies abans de cada elecció, a favor d'un candidat en concret (i, encara millor, raonen la seva tria de forma pública en un editorial), a Espanya els periodistes (i les empreses editores) camuflem la nostra falta de valentia apel·lant a la neutralitat. L'equidistància com a coartada. En fi...

Ahir, Hillary Clinton va rebre el suport del consell de redacció del The Des Moines Register. Es tracta del diari de més difusió a Iowa i de la publicació amb més influència de l'estat. Aquí podreu llegir el text complet de l'editorial. Els periodistes sustenten la seva tria en una idea bàsica: "readiness to lead".

La tesi central del diari és més o menys aquesta: tots els candidats demòcrates tenen clar quin és el rumb que ha de prendre el país. Tots han fet propostes serioses en àmbits com l'economia, la sanitat o l'educació. Per tant, si els programes són similars, la tria només pot fer-se jutjant la preparació dels "challangers". I Hillary Cllinton és la més preparada.

L'editorial reconeix les capacitats de Barack Obama: "... té el potencial per ser un bon president; quan parla davant les multituds potser inspira més que Clinton, però la seva relativa inexperiència faria difícil que pogués posar en marxa l'apretada agenda política dels propers anys".

A Edwards (a qui el diari va recolzar el 2004 amb un consell editorial format per gent molt diferent) li reconeixen el to optimista de la seva campanya, però li critiquen que la seva retòrica anticorporativa no és el millor camí per canviar les coses.

A Hillary Clinton el recolzament li ve com a anell al dit. Fa uns dies que la seva campanya navega sense un rumb concret, a remolc dels demés. "With take off massage", diuen els analistes. És una bona oportunitat per al seu equip de retrobar les coordinades i començar a imposar, de nou, l'agenda.

Una última pregunta queda a l'aire: tant important és el recolzament d'un diari? Durant les darreres campanyes, el posicionament de la premsa escrita ha anat perdent influència. Rebre un cop a l'espatlla del New York Times o del Post ja no és el que era. A Iowa, però, el The Des Moines Register té encara molta influència i tots els candidats han pressionat (to lobby, un altre verb sense traducció!) per poder rebre la seva "benedicció". L'editorial del diari pot fer decantar molts Demòcrates indecisos cap a Clinton, diuen els especialistes. Obama ha cultivat també els seus recolzaments: divendres rebia el del consell editorial del Boston Globe, el diari de referència a New Hampshire.

Però que ningú no s'esveri: el Register no l'encerta des del 1980... No tenen l'olfacte polític massa entrenat, darrerament.

1 comentari:

Albert Medrán ha dit...

i ves a saber si segueixen sense tenir oflacte!

en tot cas, com tu dius, el suport li ve que ni pintat a la Clinton... de fet, ho necessita!

bona setmana Adam!